Απαιτείται άμεση εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου, τόσο στις άγονες, όσο και στις υπόλοιπες ακτοπλοϊκές γραμμές για την ισόρροπη ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών της χώρας μας.Αυτό αναφέρει σε ερώτηση της η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Άντζελα Γκερέκου. Αναλυτικότερα η βουλευτής της Κέρκυρας τονίζει: Ερώτησηπρος τους Υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και Οικονομίας και Οικονομικών:  Το κόστος των θαλάσσιων συγκοινωνιών στην Ελλάδα είναι μέχρι και 500% επιπλέον αυτού των χερσαίων μεταφορών, παρόλο που η Ελλάδα έχει πάνω από 220 κατοικημένα νησιά, με περισσότερους από 1.600.000 νησιώτες. Το γεγονός αυτό πλήττει άμεσα την ισόρροπη ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών της χώρας μας, την ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες εδράζουν στα νησιά, ενώ αντίκειται στην αρχή της εδαφικής συνέχειας και στο στόχο της σύγκλισης κατά την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τη λύση στο μείζον πρόβλημα της εξισορρόπησης του κόστους των χερσαίων μεταφορών με αυτές των ακτοπλοϊκών, έρχεται να δώσει, ήδη από το 1976 στην Ευρώπη, η εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου στην Κορσική, αλλά και αργότερα στην Ισπανία, ενώ στις Αζόρες επιδοτήθηκε και η ναυπήγηση πλοίου για ακτοπλοϊκή γραμμή «δημόσιου συμφέροντος».
Παρόλα αυτά, δυστυχώς στην Ελλάδα το μέτρο αυτό παραμένει ακόμη σε αδράνεια, παρά την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 3577/92 (μέσω του Ν. 2932/2001) για την ελεύθερη κυκλοφορία των υπηρεσιών στις θαλάσσιες μεταφορές στο εσωτερικό των κρατών μελών, ο οποίος ουσιαστικά εξουσιοδοτεί τα κράτη μέλη να επιβάλουν υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας και να συνάπτουν συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για τακτικά δρομολόγια προς, από και μεταξύ των νησιών.
Ωστόσο, από την πλευρά της η Ε.Ε. στηρίζει και επίσημα την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου στην Ελλάδα, τόσο μέσω της απάντησης της Επιτροπής στην Ε-4158/08 ερώτηση του Ευρωβουλευτή κ. Αρναουτάκη, όπου ορίζεται ξεκάθαρα ότι το χιλιομετρικό κόστος σιδηροδρομικής μεταφοράς μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βάση για τον καθορισμό της τιμής του εισιτηρίου στις θαλάσσιες μεταφορές στην Ελλάδα, όσο και μέσω της απάντησης της κ. Hübner στην Ε-5416/08 ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην οποία αναφέρεται ότι τα κοινοτικά διαρθρωτικά ταμεία (2007-2013) μπορούν να βοηθήσουν το ελληνικό κράτος με την παροχή βελτιωμένων συγκοινωνιών μεταξύ των νησιών, χρηματοδοτώντας, ιδίως, λιμένες και συνεισφέροντας στην αγορά (νέων) πορθμείων για τις άγονες γραμμές της Ελλάδας.
Εύλογο λοιπόν θα ήταν κανείς να περίμενε την άμεση εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου, τόσο στις άγονες, όσο και στις υπόλοιπες ακτοπλοϊκές γραμμές, μεριμνώντας έτσι για την ισόρροπη ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών της χώρας μας.
Σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. 617-643/22/9/2008 απάντηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής στην από 3/9/2008 ερώτηση του Βουλευτή ΠΑΣΟΚ κ. Καρτάλη: «Στόχος του ΥΕΝΑΝΠ στο πλαίσιο των πολιτικών για την ανάπτυξη των νησιών είναι η αποδοχή του «μεταφορικού ισοδύναμου» από την Ευρωπαϊκή Ένωση». Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως προαναφέρεται, έχει ήδη από το 1976 αναγνωρίσει την εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου στην Κορσική, στη βάση της αρχής της εδαφικής συνέχειας. Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι, ακόμα και εάν κατατέθηκε στην αρμόδια επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου το κείμενο Τροπολογία - προσθήκη στο Ν.2932/2001 που αναφέρεται σε θέματα ακτοπλοΐας και μεταφορικού ισοδυνάμου, αποτέλεσμα συνεργασίας της ΚΕΔΚΕ, ΣΥΝΔΚΕ και ΕΔΜΝ, για ανεξήγητους μέχρι στιγμής λόγους, το μεταφορικό ισοδύναμο παραμένει στην αφάνεια.
Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη και την σκανδαλωδώς περιορισμένη χωρική αρμοδιότητα της Γ.Γ. ΑΝΠ του ΥΠΕΝΑΝΠ στους 5 νομούς του Αιγαίου, νησιωτικές περιοχές όπως ο νομός Κέρκυρας, κινδυνεύουν άμεσα από τον αποκλεισμό τους από το εν λόγω μέτρο.

Κατόπιν τούτων,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Για ποιο ακριβώς λόγο καθυστερεί η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου στην Ελλάδα, δεδομένων των απαντήσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία όχι μόνο επιτρέπει αλλά και προτίθεται να επιδοτήσει την εφαρμογή του μέτρου;
2. Είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης να ενταχθεί το εν λόγω μέτρο, έστω και καθυστερημένα, στο ΕΣΠΑ; Ποια θα είναι η αρμόδια εκτελεστική αρχή και από ποιον φορέα/ Υπουργείο θα εφαρμοστεί;
3. Σε περίπτωση που ενταχθεί το μεταφορικό ισοδύναμο στο ΕΣΠΑ, ποιο θα είναι το ποσό που θα διατεθεί και πώς θα καταμεριστεί στις νησιωτικές περιοχές της χώρας, ώστε να εξασφαλιστεί η ισόρροπη ανάπτυξη όλων των περιοχών της χώρας;
4. Προτίθεστε να δρομολογήσετε διαδικασίες για τη ναυπήγηση πλοίου που θα εξυπηρετεί άγονες γραμμές, όπως ορίζει και η απάντηση της Επιτροπής, και αν ναι, με ποια ακριβώς διαδικασία και με ποιο φορέα εκτέλεσης του εν λόγω έργου;
5. Πώς θα καταφέρουν να ενταχθούν στο μεταφορικό ισοδύναμο η Κέρκυρα, καθώς και οι υπόλοιπες νησιωτικές περιοχές που δεν περιλαμβάνονται στην χωρική αρμοδιότητα της Γ.Γ. ΑΝΠ του ΥΠΕΝΑΝΠ;

Η ερωτώσα βουλευτής

Άντζελα Γκερέκου



Επισκεψιμότητα

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 321 επισκέπτες και κανένα μέλος