Με στόχο την βελτίωση και των υπηρεσιών σε επιβάτες ακτοπλοϊκών πλοίων και επιβατών κρουαζιερόπλοιων συζητείται, στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, πρόταση για Αττικό Λιμενικό Σύστημα, με ενοποίηση λιμανιών, ώστε να αποφευχθεί το χάος που δημιουργείται στα λιμάνια και ταλαιπωρεί τουρίστες και νησιώτες. Το σχέδιο περιλαμβάνει την ενοποίηση των λιμένων του Πειραιά, του Σκαραμαγκά, της Ελευσίνας, της Ραφήνας και του Λαυρίου σε μια προσπάθεια να δημιουργηθεί το Αττικό Λιμενικό Σύστημα. Επίσης, στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης είναι η μετατροπή Λιμενικών Ταμείων σε Οργανισμούς Λιμένων με τη μορφή της ανώνυμης εταιρίας, με τη σκέψη ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα η ιδιωτικοποίηση ζωτικών χώρων των λιμένων αυτών και η παραχώρηση τους σε ιδιώτες μπορεί να αποδώσουν σημαντικά έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό.

Παράλληλα, όμως, προγραμματίζει λιμενικά έργα συνολικού ύψους 643,5 εκατ. Ευρώ. Ορισμένα από αυτά έχουν αναδεχθεί οι εργολάβοι, ενώ για τα περισσότερα έργα οι σχετικοί διαγωνισμοί αναμένονται τους αμέσως επόμενους μήνες.

Μόνο για το λιμάνι του Πειραιά, σύμφωνα με τα στατιστικά του ΟΛΠ, καταγράφεται μέση ετήσια αύξηση διακίνησης επιβατών ακτοπλοΐας περίπου 5% και σήμερα εξυπηρετούνται περίπου 12 εκατ. επιβάτες, ενώ την επόμενη δεκαετία το λιμάνι θα πρέπει να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει περίπου 20 εκατ. επιβάτες, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη η αύξηση των οχημάτων και η αλματώδης αύξηση της κρουαζιέρας.

Στην περίπτωση, δε, που απελευθερωθεί η επιβίβαση και η αποβίβαση των επιβατών από τα ελληνικά λιμάνια και στα κρουαζιερόπλοια που δεν φέρουν ελληνική ή κοινοτική σημαία, τότε αναμένεται εκτόξευση της επιβατικής κίνησης. Για να αντιμετωπίσει την αυξημένη ζήτηση, όπως ανέφερε σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας “Ο Κόσμος Του Επενδυτή”, μία εναλλακτική λύση για τον ΟΛΠ, όπως την έχουν εισηγηθεί οι τεχνοκράτες και την αποδέχεται και την προωθεί ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ κ. Νίκος Αναστασόπουλος, είναι και η σύνδεση των λιμανιών της Αττικής, με την ονομασία Αττικό Λιμενικό Σύστημα, κάτω από την ομπρέλα του ΟΛΠ. Το σύστημα αυτό θα προσφέρει τη δυνατότητα σωστότερης και εξορθολογισμένης κατανομής των δραστηριοτήτων τόσο των επιβατών όσο και των εμπορικών φορτίων του λιμανιού του Πειραιά.

Βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος είναι η σύνδεση του Λαυρίου με τον προαστιακό -κάτι που είναι προγραμματισμένο για το 2012-2013- και η επέκταση της Αττικής Οδού, που είναι στα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ. Παράλληλα, υπάρχει και το λιμάνι της Ελευσίνας. Στον σχεδιασμό επισημαίνεται ότι η εκτροπή του συμβατικού φορτίου και η τροφοδοσία των νησιών από το λιμάνι του Πειραιά προς την περιοχή της Ελευσίνας θα εξασφαλίσει καλύτερη λειτουργία του λιμανιού, επιτρέποντας τη βελτιστοποίηση εκμετάλλευσης των χώρων του, ανακουφίζοντας όλη την αστική περιοχή από χιλιάδες φορτηγά ετησίως.

Με την ενοποίηση των μικρών λιμένων τόσο στον βορρά όσο και στον νότο, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, κάτω από τα μεγάλα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα και η ανταγωνιστικότητα των λιμανιών και επιτυγχάνεται και δημιουργία υπεραξίας σε ΟΛΠ και ΟΛΘ επ' ωφελεία του βασικού μετόχου, που είναι το ελληνικό Δημόσιο.

Είναι βέβαιο, υποστηρίζουν τα κυβερνητικά στελέχη που προωθούν αυτή τη λύση, ότι όλες οι παραπάνω προτάσεις για το Αττικό Λιμενικό Σύστημα δεν μπορεί να αποτελέσουν οριστική λύση. Απαιτείται και ο άμεσος σχεδιασμός για την επέκταση του λιμανιού του Πειραιά, αφενός προς τη Δραπετσώνα για την ακτοπλοΐα και αφετέρου για την κρουαζιέρα από την περιοχή Παλατάκι και προς τα μέσα της θάλασσας. Αυτό θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί και με την εφαρμογή της μεθόδου της παραχώρησης για την κρουαζιέρα, που εκτός από την αναγκαία επέκταση του λιμανιού θα προσελκύσει και ξένες επενδύσεις για τη χώρα.

Ένα θέμα δε που απασχολεί έντονα το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας είναι η κατάσταση στα Λιμενικά Ταμεία, τα οποία υφίσταται σοβαρό πρόβλημα όσον αφορά την αποτελεσματικότητα τους. Μάλιστα, σε πρόσφατη αναφορά τονίζεται χαρακτηριστικά:

«Όσα εξ αυτών είναι Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία "ελέγχονται" από τους κατά τόπους δημάρχους, οι οποίοι είτε δίνουν μεγαλύτερη προτεραιότητα σε ανάπλασε» χώρων και δημιουργία πεζοδρόμων είτε προτιμούν να εκμεταλλεύονται τη Χερσαία Ζώνη Λιμένα με παραχωρήσεις» για τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων, πέργκολες δημιουργία χώρων στάθμευσης (parking) κ.ά. και στις περισσότερεςπεριπτώσεις ελάχιστα δραστηριοποιούνται για τη συντήρηση, επισκευή και βελτίωση των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών.

Είναι δε γεγονός ότι τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία στην πλειοψηφία τους λειτουργούν με ελάχιστο και μη εξειδικευμένο προσωπικό και με ελάχιστα μέσα. Δυστυχώς, παρ' ότι έχουν πόρους, δεν τους διαθέτουν ούτε για τη διοικητική βελτίωση ούτε για τα απαιτούμενα έργα συντήρησης και αναβάθμισης των λιμενικών τους υποδομών».

Εξάλλου, για τα Λιμενικά Ταμεία (αυτά που δεν είναι δημοτικά) επισημαίνεται: «Παρουσιάζουν επίσης ανάλογες διοικητικές δυσκαμψίες, δεν διαθέτουν στις περισσότερες των περιπτώσεων εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό και οι λιμενικές επιτροπές που τα διοικούν αποτελούνται από εκπροσώπους των τοπικών Αρχών (δήμος, νομαρχία, λιμενική Αρχή), καθώς και των τοπικών παραγωγικών τάξεων, μεταξύ των οποίων δεν υπάρχει πάντα συμφωνία για τα έργα ή για τη χρήση της Χερσαίας Ζώνης Λιμένος, ενώ παράλληλα υπεισέρχονται ποικίλοι τοπικιστικοί παράγοντες που λειτουργούν σαν τροχοπέδη- τόσο στη λήψη όσο και στην εκτέλεση των αποφάσεων».

Η εισήγηση των υπηρεσιακών παραγόντων για τα Λιμενικά Ταμεία είναι η ενοποίηση τους και η μετατροπή των περισσοτέρων σε Οργανισμούς Λιμένων.


Επισκεψιμότητα

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 209 επισκέπτες και κανένα μέλος