Απογοητευτική χαρακτηρίζει την κατάσταση που επικρατεί στην παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας, μιλώντας στη «Ν» ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγών Πλοίων και πρόεδρος της Majestic International Cruises Inc. Μιχάλης Λάμπρος. Όπως επισημαίνει ο κ. Λάμπρος η σημερινή πραγματικότητα είναι πέρα για πέρα απογοητευτική και οι αρνητικές επιπτώσεις στον τομέα της κρουαζιέρας όχι μόνο σε ό,τι αφορά τα κυκλικά ταξίδια από τον Πειραιά αλλά και γενικότερα σε διεθνές επίπεδο είναι εντελώς αποκαρδιωτικές και από άποψη των αριθμών των επιβατών αλλά κυρίως από άποψη του καθαρού εισοδήματος των πλοίων το οποίο έχει συρρικνωθεί σχεδόν στα επίπεδα της δεκαετίας του 1960.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα μοναδική λύση που βλέπει ο πολύπειρος στα θέματα κρουαζιέρας Μιχάλης Λάμπρος, είναι η συνολική άρση του καμποτάζ στη κρουαζιέρα.

Πεποίθηση του είναι ότι: «τα πράγματα τουλάχιστον στον τομέα της κρουαζιέρας, θα ήταν εντελώς διαφορετικά εάν λυνόταν το cabotage και για τις αναχωρήσεις από τον Πειραιά κρουαζιεροπλοίων με τριτοκοσμικές σημαίες, όπως συμβαίνει πλέον σε όλα τα άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. με εξαίρεση την πατρίδα μας».

«Για το θέμα αυτό», αναφέρει ο κ. Λάμπρος «έχουν γίνει πολλές και μακροχρόνιες συζητήσεις και ο Σύνδεσμός μας (ΣΕΕΝ) έχει πάρει ξεκάθαρη θέση ότι η κατάργηση του περίφημου cabotage:

- θα δημιουργήσει πρόσθετα έσοδα στον Πειραιά και στην ευρύτερη περιοχή της τάξεως των 500-600 εκατομμυρίων ευρώ ενώ θα δημιουργηθούν επιπλέον 6500 θέσεις εργασίας συμπεριλαμβανομένων και των Ελλήνων ναυτικών που θα προσληφθούν σίγουρα από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες που θα δραστηριοποιούνται από την Ελλάδα.

- Δεν είναι αληθές ότι θα αυξηθεί η ανεργία των Ελλήνων ναυτικών διότι απλούστατα οι πλοιοκτήτριες εταιρείες σίγουρα θα επιθυμούν μια μερίδα Ελλήνων ναυτικών που θα γνωρίζει από πρώτο χέρι τα λιμάνια και τα νησιά προσέγγισης και με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργεί την αίσθηση μιας τοπικής ατμόσφαιρας στα μέρη που επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια κάτι που θα αρέσει σίγουρα στους επιβάτες.

- Παράλληλα, θα ενισχυθούν οι παραναυτιλιακές επιχειρήσεις που βρίσκονται σε καθίζηση τα τελευταία χρόνια, θα ενισχυθεί η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία σε μεγάλο βαθμό διότι εάν ο Πειραιάς είναι γι' αυτά τα πλοία λιμάνι αφετηρίας των κρουαζιερών προς την Ανατολική Μεσόγειο, γιατί να μην χρησιμοποιούν τα Ελληνικά ναυπηγεία για τις επισκευές ή συντηρήσεις τους.

- Θα ενισχυθούν επίσης και τα Ξενοδοχεία της Αθήνας και των γύρω περιοχών διότι κατά κανόνα, οι επιβάτες που ξεκινούν την κρουαζιέρα τους από κάποιο λιμάνι ξοδεύουν τουλάχιστον δυο-τρεις μέρες πριν την έναρξη της κρουαζιέρας ή δυο-τρεις μέρες μετά το πέρας της κρουαζιέρας σε παραμονή τους στην πόλη επιβίβασής τους.

- Είναι άξιον απορίας γιατί το έτος 2009 που τα πλωτά κρουαζιερόπλοια μεγαθήρια έχουν φθάσει στο επίπεδο να διακινούν 3500 και 4500 επιβάτες, να ισχύει για την πατρίδα μας το αναχρονιστικό μέτρο της διατήρησης του cabotage και να υπάρχουν ακόμα άνθρωποι ή οργανισμοί που να αρνούνται και να πολεμούν την πλήρη κατάργησή του.

Η άποψή μου είναι ότι εάν υπάρχει καλή θέληση για συζήτηση χωρίς προκαταλήψεις και εμπάθειες πρέπει ακόμα και τούτη την ύστατη ώρα να καθίσομε όλοι γύρω από το τραπέζι και να συζητήσομε σοβαρά τις προϋποθέσεις της κατάργησης του cabotage, ώστε να αλλάξει ριζικά ο τρόπος υποδοχής των τουριστών στην πατρίδα μας και να ξαναγίνει ο Πειραιάς το πρώτο λιμάνι της κρουαζιέρας σε παγκόσμια κλίμακα.

- Βασική προϋπόθεση είναι η επιθυμία όλων να μην υπάρχει άνεργος Έλληνας ναυτικός και με τις παρούσες συνθήκες είμαι βέβαιος ότι αυτό θα επιτευχθεί μόνο με την κατάργηση του Cabotage και την καλόπιστη συζήτηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων της Πολιτείας, της ΠΝΟ του ΟΛΠ [OLPr.AT] Σχετικά άρθρα , του ΝΕΕ του ΣΕΕΝ και όλων των άλλων τουριστικών φορέων που ενδιαφέρονται άμεσα.

Στο Αιγαίο

Όσον αφορά τη φετινή αγορά υπογραμμίζει ότι οι κρατήσεις των επιβατών έχουν μειωθεί σε πολύ ανησυχητικά επίπεδα αρχής γενομένης από το τελευταίο τρίμηνο του έτους 2008, και έχουν φυσικά κορυφωθεί τους πρώτους μήνες του 2009 και εξακολουθούν να διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα τους θερινούς μήνες που παραδοσιακά υπό άλλες συνθήκες είναι μήνες απογείωσης της κρουαζιέρας λόγω των θερινών διακοπών.

«Αποτέλεσμα όλων αυτών των γεγονότων ήταν η απόφαση που έλαβε η εταιρεία μας να μην δρομολογήσει κατά το έτος 2009 κρουαζιερόπλοια από Πειραιά προς τις παραδοσιακές περιοχές Τουρκίας, Ελληνικών νησιών, Αιγύπτου και Αγίων Τόπων.

Ήδη από το τέλος Οκτωβρίου 2008 μελετώντας τα αρνητικά δυστυχώς αποτελέσματα της περασμένης χρονιάς, λάβαμε την απόφαση να μην ανταγωνισθούμε την εταιρεία Louis Hellenic το έτος 2009 η οποία αυτήν την στιγμή δραστηριοποιείται μόνη της με δύο πλοία, τα οποία δυστυχώς δεν επιτυγχάνουν την απαιτούμενη πληρότητα αλλά και δεν εισπράττουν τους λογικούς ναύλους και αναγκάζονται να καταφεύγουν σε ειδικές προσφορές πολλές φορές κάτω του κόστους», υπογραμμίζει ο κ. Λάμπρος και προσθέτει:

«Δυστυχώς το 2009 θα κινηθεί μέσα σε αυτά τα χαμηλά πλαίσια και παρά το γεγονός ότι ιδιαίτερα σε περιόδους εορτών υπάρχει κάποιο ενδιαφέρον από περιστασιακούς επιβάτες, Έλληνες, Τούρκους κλπ. εντούτοις το τελικό οικονομικό αποτέλεσμα θα είναι και πάλι αρνητικό.

Δηλαδή με λίγα λόγια η LHC αν και ολομόναχη χωρίς κανένα αντίπαλο υποφέρει να τα βγάλει πέρα. Φαντάζεται κανείς τι θα γινόταν φέτος αν υπήρχε ο ανταγωνισμός των προηγουμένων ετών».

«Ήδη με τη μείωση των φετινών κρουαζιεροπλοίων που δραστηριοποιούνται στην Ανατολική Μεσόγειο από τον Πειραιά έχομε αρκετά σημαντική απώλεια και σε απασχόληση εργατικού δυναμικού αλλά και σε μείωση του εισοδήματος που ευελπιστούν να εισπράττουν τα λιμάνια του Πειραιά και των άλλων νησιών μας από Λιμενικά τέλη, φόρους, κ.λπ, κάτι που αντανακλά και στο ποσόν που ξοδεύει ο κάθε τουρίστας που με τις σημερινές συνθήκες είναι και μειωμένο σε αριθμό αλλά και σε οικονομική δυνατότητα. Φέτος δηλαδή έρχονται τουρίστες με άδειες τσέπες, τουρίστες σακιδίου, ακόμα και στα πολυτελή κρουαζιερόπλοια».

Η κατάσταση στη Μεσόγειο

Στην αντίπερα όχθη, δηλαδή στα κρουαζιερόπλοια που δραστηριοποιούνται στη Δυτική Μεσόγειο, Βόρεια Ευρώπη, Καραϊβική και άλλους διεθνείς προορισμούς, η κατάσταση είναι εξίσου απογοητευτική.

«Κατά την άποψή μου η παγκόσμια οικονομική κρίση έχει επηρεάσει πολύ αρνητικά όχι μόνο την κρουαζιέρα στα δικά μας μέρη δηλαδή την Αν. Μεσόγειο, αλλά και σε παγκόσμια κλίμακα.

Οι κρατήσεις επιβατών έχουν μειωθεί κατακόρυφα τους πρώτους μήνες του 2009, αλλά και τους τρέχοντες μήνες που παραδοσιακά κρίνονται ως μήνες απογείωσης της κρουαζιέρας λόγω των θερινών διακοπών.

Μεγάλες εταιρείες όπως η Carnival και η Royal Caribbean έχουν γονατίσει στην κυριολεξία οικονομικά και αναγκάζονται να προσφέρουν εκπτώσεις και ειδικά προγράμματα προσέλκυσης επιβατών της τάξης του 50% και άνω από τα επίπεδα των τιμοκαταλόγων τους», τονίζει χαρακτηριστικά και επισημαίνει:

«Οι κρουαζιέρες στη Μεσόγειο που μέχρι πέρυσι πουλιόταν προς 1.000 με 1.500 Ευρώ στην Αμερική, διατίθενται τώρα προς 500 με 600 δολάρια και πάλι δεν προσελκύονται οι παραδοσιακοί Αμερικανοί επιβάτες, - και μιλάμε για πολυτελή κρουαζιερόπλοια που κόστισαν στις πλοιοκτήτριες εταιρείες εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια».

Οι προσφορές

Είναι χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί, ότι εταιρείες με παράδοση στις κρουαζιέρες αναγκάζονται να προσφέρουν στους επιβάτες εισιτήρια της τάξης των 40 και 50 δολαρίων την ημέρα για την Καραϊβική και 30 έως 40 Λιρών την ημέρα για τη Βόρεια Ευρώπη.

«Γνωστή μεγάλη εταιρεία κρουαζιερόπλοιων που δραστηριοποιείται στη Μεσόγειο πουλάει όλο το καλοκαίρι 35 ευρώ το άτομο την ημέρα για τριήμερη κρουαζιέρα Πειραιά - Βενετία και αυτή η τιμή έχει και μείωση του ποσοστού προμηθείας του Tour Operator.

Σκεφτείτε που βαδίζουμε και τι οικονομικά αποτελέσματα θα έχουν αυτές οι εταιρείες στο τέλος του 2009», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Majestic International Cruises Inc.

Οι προβλέψεις για το 2010

Αναφορικά με το τι μέλλει γενέσθαι το 2010 ο κ. Λάμπρος αναφέρει ότι υπάρχει γενικά ένα μούδιασμα και ένας φόβος, ότι θα βρεθεί ο κλάδος προ δυσάρεστων εκπλήξεων, αφού διακυβεύονται να τιναχθούν στον αέρα οι τεράστιες επενδύσεις που έχουν πραγματοποιήσει οι μεγάλες εταιρείες.

Ως πρώτη αντίδραση όλων των μεγάλων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων πλην της MSC, καταγράφεται η ακύρωση παραγγελιών για νεότευκτα ή η αναβολή παραλαβής των μετά το έτος 2012, 2013.

«Ο φόβος ότι το 2010 μπορεί να μην είναι ευχάριστο για την κρουαζιέρα στηρίζεται στο ότι οι παραδοσιακοί επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων καλύπτουν περίπου το 70% - 80% των διαθέσιμων κλινών και συνήθως κλείνουν τις διακοπές τους και τις κρουαζιέρες τους ένα χρόνο πριν από την πραγματοποίησή τους», τονίζει και υπογραμμίζει:

«Με ποια βάση και ποια όρεξη θα κλείσουν από τώρα κρουαζιέρες για το 2010 όταν ήδη βρισκόμαστε στο απόγειο της οικονομικής κρίσης; Παράλληλα οι Tour Operators ήδη πιέζουν του πλοιοκτήτες και ξενοδόχους για σκοτωμένες τιμές και το έτος 2010».

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ


Επισκεψιμότητα

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 344 επισκέπτες και κανένα μέλος