Σε αλλαγή πλάνων, έστω και την τελευταία στιγμή, προχώρησε το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, σε ότι αφορά την εκμετάλλευση των λιμανιών της χώρας. Η αρχική «φούρια» του υπουργείου Οικονομικών να πουλήσει τις μετοχές των λιμανιών σε ιδιώτες, κόπασε μετά τις έντονες αντιδράσεις τόσο στο εσωτερικό του ΠαΣοΚ όσο και των τεχνοκρατών που έβλεπαν αδιέξοδο. Με κορυφαίο παράδειγμα η πώληση του 10% των μετοχών των ΟΤΕ στην γερμανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών έναντι μόλις 400 εκατ. ευρώ, στο ένα τρίτο της τιμής της προηγούμενης παραχώρησης στην Deutsche Telekom, και με τον κίνδυνο να πιάσουν ανάλογα χαμηλές τιμές τα ελληνικά λιμάνια, η υπόθεση «μπήκε στο αρχείο» τουλάχιστον για φέτος.

Η πρόταση των προέδρων και διευθύνοντων συμβούλων των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας του Γιώργου Ανωμερίτη στον Πειραιά και του Στέλιου Αγγελούδη στην Θεσσαλονίκη πέρασε, ώστε να μην χάσει το δημόσιο τον έλεγχο στα λιμάνια και να αξιοποιηθούν με παραχωρήσεις πέρασε για τέσσερις βασικούς λόγους.
Το πρώτο επιχείρημα που ανέλυσαν τα στελέχη του υπουργού Οικονομικών Γιώργου Παπακωνσταντίνου ήταν το κεφάλαιο που θα μπορούσε να εισπραχθεί με μία άμεση πώληση των μετοχών του δημοσίου σε ΟΛΠ και ΟΛΘ που φτάνει το 74%. Τα έσοδα σε αυτή την συγκυρία δεν θα ξεπερνούσαν τα 400 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο η αξία της γης στην λιμενική ζώνη που έχουν στη διάθεσή τους τα δύο λιμάνια ξεπερνά τα 3,5 δισ. ευρώ.
Το δεύτερο ζήτημα που εξέτασαν στο υπουργείο Οικονομικών ήταν τα νομικά κωλύματα. Τα δύο λιμάνια έγιναν Ανώνυμες Εταιρείες με ξεχωριστό νόμο από τις άλλες ΔΕΚΟ αφού το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει γνωματεύσει ότι για τις δύο εταιρείες το δημόσιο πρέπει να έχει εξασφαλισμένο τον απόλυτο έλεγχο τους, δηλαδή το 51% των μετοχών.
Καθοριστικό ρόλο όμως έπαιξαν και οι τεχνικές και οικονομικές αναλύσεις που κατατέθηκαν στο υπουργείο Οικονομικών για την εναλλακτική λύση των παραχωρήσεων. Υπάρχει η δυνατότητα μέχρι το τέλος του 2012 τα δύο μεγάλα λιμάνια να μετατραπούν σε εταιρείες holding έχοντας απορροφήσει τα λιμάνια της Αττικής και της Β. Ελλάδας και να προχωρήσουν σε πολλαπλές παραχωρήσεις εκτάσεων και υπηρεσιών σε ιδιώτες εισπράττοντας υψηλά ετήσια ενοίκια.
Τα ελληνικά λιμάνια θεωρούνται περιζήτητα τόσο για το θαλάσσιο εμπόριο, αφού ο Πειραιάς βρίσκεται στο ιδανικότερο γεωγραφικό σημείο για το εμπόριο της Ν. Ευρώπης και της Μαύρης Θάλασσας με την Ασία, ενώ η Θεσσαλονίκη έχει στρατηγική θέση στην Ανατολική Ευρώπη. Αλλά και από την εκμετάλλευση των ακινήτων για real estate υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες κερδοφορίας.
Ταυτόχρονα μεγάλη είναι και η ζήτηση που υπάρχει για ανάπτυξη λιμενικών υποδομών κρουαζιέρας και τουριστικών σκαφών σε πάρα πολλά λιμάνια της χώρας.
Αλλά και οι εσωκομματικά ¨πυρά» που δέχτηκε ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου έγιναν αντιληπτά. Πολλοί ήταν οι υπουργοί που κατέθεσαν την αντίθεσή τους σε αυτό το σχέδιο πώλησης των λιμανιών, αλλά και οι συνδικαλιστές των εργαζομένων στα λιμάνια που πρόσκεινται στο ΠΑΣΟΚ δήλωναν έτοιμοι να κλείσουν και πάλι τα λιμάνια, με τον κίνδυνο να δοθεί οριστικό τέλος στην ελληνική οικονομία να είναι ορατός.

Η πρόταση


Σύμφωνα με την πρόταση του Γιώργου Ανωμερίτη στις δεδομένες οικονομικές συγκυρίες είναι ανάγκη να μεταρρυθμίσουμε το λιμενικό σύστημα της χώρας με αναπτυξιακές πρωτοβουλίες και με συμβάσεις παραχώρησης δραστηριοτήτων με στόχο νέα έργα και υποδομές μέσω μιας πολιτικής προσέλκυσης νέων επενδύσεων. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσω του υπάρχοντος ευρωπαϊκού μοντέλου οργάνωσης λιμένων, σύμφωνα με το οποίο η ιδιοκτησία ανήκει στο Δημόσιο και την Αυτοδιοίκηση και η διαχείριση τομέων σε ιδιώτες, μικτά σχήματα ή το δημόσιο. Σημειώνω ότι στην Ενωμένη Ευρώπη το 96% της ιδιοκτησίας των λιμένων ανήκει στο Δημόσιο και τους Δήμους και μόνο το 4% σε ιδιώτες.
Τα ελληνικά λιμάνια, τα οποία λειτουργούν (α) ως Δημόσια Αρχή, (β) ως χρήστες και (γ) ως πάροχοι λιμενικών υπηρεσιών οφείλουν:
-Να διατηρήσουν κατά 51% το δημόσιο ιδιοκτησιακό τους χαρακτήρα και να μετατραπούν σε πλήρεις Αρχές Λιμένων (σημειώνεται ότι το δημόσιο κατέχει σήμερα το 100% σε 10 Ανώνυμες Εταιρίες και το 74% σε δύο Α.Ε. (ΟΛΠ και ΟΛΘ) που είναι εισηγμένες στο ΧΑΑ), αναλαμβάνοντας και νέες αρμοδιότητες (ναυσιπλοΐα, πλοήγηση, λιμενικά, τελωνειακά κ.α.).
-Να παραχωρήσουν τμήματα των εκτάσεών τους ή δραστηριοτήτων τους σε ιδιώτες επενδυτές, εφόσον αυτοί δημιουργούν νέες υποδομές, με μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης.
-Να δημιουργηθεί άμεσα “Ανεξάρτητη Αρχή Λιμένων”, η οποία θα επιλύει όλα τα θέματα διαφορών και συνθηκών εργασίας, δεδομένου ότι στην Ελλάδα ήδη λειτουργούν 73 μικρά ιδιωτικά λιμάνια και έχουν ήδη γίνει ευρείες παραχωρήσεις σε ιδιώτες (COSCO).
«Το “θατσερικό” μοντέλο πλήρους ιδιωτικοποίησης λιμένων εγκαταλείφθηκε και από τους πιο φανατικούς οπαδούς του», ανέφερε ο κ. Ανωμερίτης και προσέθεσε: «Το κρατικό μοντέλο της πελατειακής δημοκρατίας έχει ήδη ξεπερασθεί και απαιτεί μεταρρυθμίσεις».


ΠΗΓΗ: Παρασκευή + 13


Επισκεψιμότητα

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 93 επισκέπτες και κανένα μέλος