Με σημαντικά προβλήματα και ελλείψεις δένουν και εφέτος σε πολλα λιμάνια των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου τα πλοία της ακτοπλοΐας, τα οποία εξυπηρετούν εκατοντάδες χιλιάδες έλληνες και ξένους τουρίστες. Τα προβλήματα κατέγραψε για μια ακόμη χρονιά το προσωπικό του Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, υπό τον καθηγητή και πρώην Πρύτανη του ΕΜΠ κ. Κωνσταντίνο Μουτζούρη .

Σύμφωνα με την έρευνα που έγινε σε 93 λιμάνια που «υποδέχονται» πλοία της ακτοπλοΐας σε όλη τη χώρα στο τομέα της προσέγγισης του πλοίου σχεδόν 7 στα 10 λιμάνια δεν έχουν δυνατότητα να εξυπηρετήσουν κρουαζιερόπλοια και πλοία νέας τεχνολογίας.

Επίσης περίπου 5 στα 10 λιμάνια έχουν πρόβλημα με τα εκδοτήρια εισιτηρίων, δηλαδή βρίσκονται σε μακρινή απόσταση σε σχέση με τη θέση του πλοίου με αποτέλεσμα οι επιβάτες της τελευταίας στιγμής να αναγκάζονται να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις. Αντίστοιχος είναι και ο αριθμός των λιμένων με ελλείψεις σε χώρους υγιεινής (δεν υπάρχουν τουαλέτες για τους επιβάτες). Ακόμη 9 στα 10 λιμάνια δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό πίνακα ενημέρωσης.

Επιπροσθέτως στο 48,4% των λιμένων δεν υπάρχουν σε κοντινή απόσταση στάσεις ή αφετηρίες για μέσα μαζικής μεταφοράς και ο κόσμος αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει ταξί για τις μετακινήσεις του ή να περπατήσει αρκετή ώρα για να φτάσει στα σημεία διέλευσης των λεωφορείων.

Ακόμη στο 22,1% των λιμένων «ανακατεύονται» κατά την διάρκεια της επιβίβασης ή αποβίβασης οχήματα με επιβάτες με άμεσο κίνδυνο ατυχήματος ενώ στο 50,5% παρατηρούνται προβλήματα στη φορτοεκφόρτωση.

Επιπροσθέτως στο 42,1% των λιμανιών δεν υπάρχουν σε κοντινή απόσταση από τις θέσεις των πλοίων χώροι στάθμευσης για αυτοκίνητα για όσους επιβάτες θέλουν τα ταξιδέψουν χωρίς αυτά ενώ στο 68,4% δεν υπάρχουν υποδομές για την εξυπηρέτηση των επιβατών που είναι άτομα με ειδικές ανάγκες.

Παράλληλα στο 20% των λιμανιών παρατηρούνται ελλείψεις σχετικά με τον κατάλληλο φωτισμό, στο 62,1% δεν υπάρχουν στεγασμένοι χώροι για την αναμονή των επιβατών και στα μισά λιμάνια παρατηρούνται προβλήματα κατά την φορτοεκφόρτωση.

Σύμφωνα με την έρευνα το 43,2% των λιμανιών έχει πρόβλημα με την φωτοσήμανση του διαύλου και των πιθανών εμποδίων που υπάρχουν εκεί. Επίσης το 25,3% των λιμένων έχει ελλιπή χαρτογράφηση ενώ στο 11,6% στο καταγράφηκαν προβλήματα σχετικά με τον δίαυλο, στο 22,1% με την είσοδο στον λιμένα, στο 20% δεν έχουν επισημανθεί βραχονησίδες, ναυάγια κ.α., στο 26,3% υπάρχει ζήτημα με τους υφάλους, στο 23,1% με την ορατότητα της εισόδου και στο 27,3% με τους φανούς ευθυγράμμισης.

Ατυχήματα και ...αδικήματα

Στην ίδια έρευνα αναφέρεται ακόμη πως στο 24,2% των λιμανιών καταγράφονται ναυτικά ατυχήματα πριν και μέσα στο λιμάνι, ενώ ίδιο είναι το ποσοστό των λιμένων με προβλήματα στην αστυνόμευση.

Αναφορικά με τα μέσα καταπολέμησης ρύπανσης και πυρκαγιάς στο 58,9% καταγράφονται ελλείψεις σε μέσα πυρασφάλειας, στο 85,3% στον εξοπλισμό παρακολούθησης της ποιότητας νερού και στο 34,7% στα μέσα καταπολέμησης ρύπανσης.

Επίσης στο 14,7% των λιμένων που ερευνήθηκαν υπάρχουν αντικείμενα τα οποία θα μπορούσαν να εμπλακούν στις άγκυρες και να προκαλέσουν σημαντική καθυστέρηση στο δρομολόγιο του πλοίου με συνέπεια την ταλαιπωρία των επιβατών. Ακόμη στο 72,6% των λιμένων υπάρχει ζήτημα με την ασφάλεια των πλοίων σε περίπτωση εκδήλωσης δυσμενών καιρικών συνθηκών.

Επιπροσθέτως στα 4 από τα 10 λιμάνια δεν υπάρχει επαρκής απόσταση μεταξύ δυο πλοίων, στο 45,3% των λιμένων υπάρχουν περιστατικά όχλησης των πλοίων της ακτοπλοΐας από άλλα σκάφη και στο 25,3% υπάρχει πρόβλημα με την ποιότητα του πυθμένα.

Σχετικά με την προστασία της λιμενολεκάνης από τους κυματισμούς στο 82,1% των λιμανιών δεν υπάρχει εξωτερική προστασία, ενώ στο 45,3% παρατηρούνται καθηστερήσεις στη φορτοεκφόρτωση λόγω κυματισμών.

ο κ. Μουτζούρης επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι: «Στην εφετινή καταγραφή αναδείχθηκαν τα πολλά τεχνικά προβλήματα των λιμένων μας και η μικρή πρόοδος που σημειώθηκε κατά τα τελευταία έτη, ως απόρροια της ανεπαρκέστατης χρηματοδοτήσεως από το κράτος, παρά τις κατά καιρούς δεσμεύσεις και ανακοινώσεις. Καταγράφονται οι σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές για εξυπηρέτηση των επιβατών και οι αδυναμίες για υποδοχή κυρίως κρουαζιερόπλοιων και πλοίων νέας τεχνολογίας.