Η υιοθέτηση από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό -ΙΜΟ ενός πακέτου τεχνικών μέτρων που θα τεθούν σε ισχύ από το 2013 και θα συνεισφέρουν ώστε να μειωθούν περαιτέρω οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από το ναυτιλιακό κλάδο, σε συνδυασμό με τη δημιουργία ενός διεθνούς περιβαλλοντικού ταμείου στο οποίο θα συνεισφέρουν τα πλοία σε παγκόσμια βάση σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), θεωρείται κάτι παραπάνω από επαρκής.
Μάλιστα, όπως επισημαίνει το ICS, ο ΙΜΟ απέδειξε ότι έχει την ικανότητα να ψηφίζει για το κανονιστικό πλαίσιο, στο οποίο δραστηριοποιείται η παγκόσμια ναυτιλία, και ότι δεν θα χρειαστεί να ληφθούν άλλου είδους μέτρα τόσο σε επίπεδο Ηνωμένων Εθνών, εν όψει της διάσκεψης στο Ντουρμπάν το προσεχή Δεκέμβριο, όσο και περιφερειακά μέτρα σε επίπεδο για παράδειγμα Ευρωπαϊκής Ένωσης.Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ICS, Σπύρο Πολέμη, τα μέλη του Επιμελητηρίου θα πρέπει να συζητήσουν με τις κυβερνήσεις των χωρών τους, ώστε να υποστηρίξουν το έργο που παράγει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός στο πλαίσιο της διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή τον προσεχή Δεκέμβριο.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο θεωρεί ότι οποιαδήποτε εναλλακτικά μέτρα ληφθούν θα ισχύσουν μόνο για ένα ποσοστό του παγκόσμιου στόλου και θα προσφέρουν ως εκ τούτου πολύ μικρότερη συνολική μείωση των εκπομπών από τα παγκόσμια μέτρα που συμφωνήθηκαν μέσω του ΙΜΟ. Επίσης τα μέτρα αυτά θα ανατρέψουν ριζικά τον παγκόσμιο ανταγωνισμό στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
To EEDI
Το σημαντικότερο τεχνικό μέτρο, που υιοθετήθηκε από τον ΙΜΟ, για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα πλοία είναι ο Σχεδιαστικός Δείκτης Ενεργειακής Επίδοσης (EEDI) για νέα πλοία που θα απαιτεί ένα ελάχιστο επίπεδο ενεργειακής επίδοσης ανά δυνατότητα μεταφορικού έργου/μίλι (π.χ. τόνο/ μίλι) για διάφορους τύπους πλοίων και κλίμακα μεγεθών.
Με την ανά πενταετία σταδιακή αυστηροποίηση ο EEDI θα τονώσει την τεχνολογική ανάπτυξη όλων των παραγόντων που επηρεάζουν την επίδοση στην κατανάλωση καυσίμων από το πλοίο.
Επίσης η μείωση της ταχύτητας είναι μία από τις διαθέσιμες λειτουργικές επιλογές που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την άμεση μείωση εκπομπών χωρίς κόστος, εφόσον όμως για τη ναυτιλία μεταφοράς χύμα φορτίων μπορούν να δεσμευθούν οι ναυλωτές των πλοίων.
Όπως υπογράμμισε ο κ. Πολέμης, ως ένδειξη καλής θέλησης και της δέσμευσης του εφοπλισμού για ενιαία και παγκόσμια εφαρμογή της συμφωνίας του ΙΜΟ για το διοξείδιο του άνθρακα το Επιμελητήριο συνιστά ότι για όλα τα πλοία για τα οποία έχει συμφωνηθεί ο Δείκτης, θα πρέπει να παραδοθεί από τα ναυπηγεία με το ΕΕDI, ανεξαρτήτως σημαίας του πλοίου.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική